tisdag 7 juli 2015

Kurt Cobain: Montage of Heck (2015) Betyg: 8/10

Kurt Cobain har funnits med i hela mitt vuxna liv. Från det att jag såg Nirvana på en klubb i Houston 1991, till att jag träffade honom och Courtney i Gamla Stan två år senare, och nu 20 år efter hans död så lyssnar jag fortfarande en hel del på den musik han gav oss tillsammans med Nirvana.

Regissören Brett Morgen har fått tillgång till massor med material från Courtney Love och hennes och Kurts dotter Francis har agerat producent till filmen. Den börjar med Kurts uppväxt i Aberdeen, går sedan in på Nirvana och bandets storhetstid och hur den tärde på Kurt. Den sista delen av filmen visar genom hemmafilmer på ett naket och obehagligt sätt hur illa däran han var i sitt drogmissbruk under de sista åren (när Frances var en liten baby).

Fascinerande att se, och det finns många episoder i filmen som jag har egna minnen av, t ex saker jag såg på TV eller läste om i tidningar. Här får vi se det från ett annat perspektiv, vilket är intressant och engagerande. Men mycket av filmen gör mej ledsen och nedstämd. Och man ska nog vara på det klara med att filmen (åtminstone enligt vännen Buzz Osbourne från Melvins) inte berättar om personen Kurt Cobain utan om mytologin Kurt Cobain. Denna var Kurt själv en mästare på att skriva, t ex i intervjuer. Man kan lätt få för sig att allt som man hör Kurts röst berätta i filmen är sant, men jag tror inte att så är fallet. Han skapade en myt om sig själv i allt han sa och gjorde.

Som helhet är Montage of Heck mycket sevärd, och kanske kommer jag att uppskatta den ännu mer när jag har sett den ett par gånger. Jag tror att då har jag vant mig vid de mest stämningssänkande scenerna, och kan istället njuta av att få se Kurt som han var (eller ville att vi skulle uppfatta att han var). Gillar du Nirvana så vet du att du ska se filmen!

Betyg: 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar