onsdag 11 december 2013

The Fountain (2006) Betyg: 4/10

Snudd på helt obegriplig film med tre parallella handlingar, med samma två huvudpersoner. Hugh Jackman spelar i den första en upptäcktsresande på jakt efter "Livets träd" i uppdrag av sin drottning. I den andra spelar han en forskare som söker efter ett botemedel till cancer för att rädda sin älskade hustru.I den tredje är han en astronaut som är på väg in i en döende stjärna där han vill få uppleva evigheten med sin älskade. I alla fallen spelas kvinnorollerna av Rachel Weisz.

Darren Aronofsky skrev och regisserade The Fountain, efter lovande debuten Pi och motbjudande men starka Requiem for a dream, men före succéerna The Wrestler och Black Swan. Här krånglar han till det rejält enligt mej. Lite spoilervarning här men om jag får spekulera så är filmen så här: handling två är verkligheten medan handling 1 är hennes bok och handling 3 är hans fantasier om att återförenas med henne. Men vad vet jag? För mej så är detta inte en njutbar film, den är alldeles för pretentiös och svulstig. Noteras bör att jag såg filmen direkt när den kom, och nu tyckte jag att det var dags att försöka att se om den. 

Min rekommendation är att avstå från att se filmen, för om du vill utmana dej själv med en komplex film som kräver uppmärksamhet och eftertanke så finns det betydligt bättre filmer. Förklaringar till filmen emottages vänligen i kommentatorsfältet!

Betyg: 4/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar