söndag 4 november 2012

Mitt liv som hund (1985) Betyg: 9/10

 

Lasse Hallströms hyllade film som lade grunden för hans internationella karriär. Nominerades för Oscar för såväl bästa regissör som bästa manus, vilket är anmärkningsvärt för en film som inte är på engelska. Mitt liv som hund tävlade med andra ord mot de stora grabbarna och inte om den mindre betydelsefulla "bästa utländska film". Konkurrensen det här året var stenhård, och Bertoluccis The Last Emperor var bidraget som tog hem storslam varav de bägge kategorier som Mitt liv som hund nominerats i.
 
Filmen handlar om pojken Ingemar som under slutet av 50-talet hamnar hos sin morbror i Småland eftersom hans mamma är svårt sjuk. Det är en varm och känslosam skildring, på det sätt som Hallström är mästare på. Och här lyckas han verkligen fullt ut. I mitt tycke är Mitt liv som hund en av de allra bästa svenska filmer som har gjorts. Faktum är att jag på rak hand inte kan komma på en enda som jag tycker är bättre.
 
Betyg: 9/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar