onsdag 11 januari 2012

Star Wars: Episode IV - A New Hope (1977) Betyg: 10/10


Den första Star Wars-filmen, eller Stjärnornas Krig som det hette när jag växte upp, är fascinerande att se idag nästan 35 år efter den är gjord. Fortfarande kan man häpnas över vilka bra specialeffekter som man presterade långt före allt vad CGI heter. Men framför allt så är det en fascinerande berättelse om Luke Skywalker, killen på en planet långt bort från allt av intresse i universum som en dag blir indragen i ett händelseförlopp tillsammans med den gamle Jedi-riddaren Obi-Wan Kenobi och ett par droider. Plötsligt så står de tillsammans för att bekämpa den ondskefulla imperiet under ledning av den skräckinjagande Darth Vader. Vi reser mellan planeter och möter spännande miljöer och livsformer. Jag var trollbunden av Star Wars för 30 år sedan, och det är jag idag med.

Jag gjorde misstaget att se filmserien i tidsaxelordning, dvs jag såg Ep 1-3 före Ep 4-6. Det rekommenderar jag inte, om du inte brukar se serien relativt ofta. Nu blir det en del konstigheter som uppstår, så väl i handling t ex när plötsligt inte Obi-Wan känner igen R2D2 och C-3PO i Ep IV, som när lasersvärdfighterna går betydligt långsammare i Ep IV-VI mot i Ep I-III. Det förstörde upplevelsen i alla fall lite för mej.

Star Wars Ep IV är ett mästerverk som satte grunden för alla de kommande filmerna. Rekommenderas varmt! Må kraften vara med er!

Betyg: 10/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar