lördag 19 november 2011

Melancholia (2011) Betyg: 8/10


Melancholia utspelar sig veckorna före jordens undergång. I filmens öppningsscen får vi se hur planenen Melancholia kraschar in i Jorden och tar död på allt levande på vår planet. Resten av filmen utspelar sig veckorna före denna händelse, med fokus på den manodepressiva Justine (Kirsten Dunst), hennes bröllop med Michael (Alexander Skarsgård), samt relationen med hennes systers familj (Charlotte Gainsbourg, Keifer Sutherland).

Melancholia är anmärkningsvärt "snygg", i synnerhet att den är gjord av Dogmafilmens skapare Lars von Trier. Med ett strålande manus (von Trier förnekar sig aldrig) så är Melancholia en njutning att se. Kirsten Dunst har fått mycket uppmärksamhet för sin rolltolkning. Den är välförtjänt, men personligen så är jag ännu mer imponerad av Charlotte Gainsbourgs insats i filmen.

Lars von Trier drog till sig massor med uppmärksamhet i Cannes där Melancholia premiärvisades. Detta föranledde att filmen blev diskvalificerad, trots att den var en stark kandidat för att få utmärkelser. Vi får istället se hur det går i Oscarsnomineringarna om någon månad.

Jag tycker att Melancholia är ett riktigt bra drama.

Betyg: 8/10

2 kommentarer:

  1. "Lars von Trier drog till sig massor med uppmärksamhet i Cannes där Melancholia premiärvisades." - en sk eufemism.

    Bra recension blir sugen på att se.

    SvaraRadera
  2. Blev mycket snabbspolande då jag såg denna film. Hade tänkt undvika snabbspolande, fast efter ca 10 minuters tittade, gick det inte längre. Hade jag orkat se hela filmen finns det säkert någon poäng med den, fast sitta och vänta på det, icke. Det enda plus jag kan ge filmen var musiken och att det var vackert filmat, det lilla jag såg.

    Mr Kaufman

    SvaraRadera