torsdag 7 november 2013

Eddie Meduza - Eleganten från vidderna (2010) Betyg: 6/10

Eddie Meduza är raggarnas okrönta kung! Där är han en legend för evigt. Men för många av oss andra så är han nog nästan ett namn man minns lite vagt från det förgångna. När jag växte upp så var han definitivt inget som man spelade när föräldrarna hörde det. Oputsad till fullo med fula ord av alla de slag. Och det lite farliga var ju roligt. I den här dokumentären som gjordes efter hans död får vi höra hans berättelse, med lite inklippta intervjuer med honom och människor som jobbat med honom så som Bert Karlsson och John Norum (som var med i hans genombrottsband). 

Jag tyckte det var fascinerande att höra en del om denna ovanliga människa. Hur många vet t ex att han skrev dansbandslåtar? Kul lokalanknytning för mej som fd Skövdebo eftersom Eddie bodde i Tidaholm under många år. Jag blir inte så imponerad av vare sig hans musik eller humor, som jag kanske var när jag var 11 år. Men jag tycker definitivt att det var väl investerad tid att se denna dokumentär och får reda på mer om vem han egentligen var.  Egentligen en tekniskt ganska taffligt producerad dokumentär, men ändå så innehåller den en del guldkorn som inte bör missas.

Betyg: 6/10


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar