onsdag 6 februari 2013

The Master (2012) Betyg: 5/10

En ny film av Paul Thomas Anderson är alltid efterlängtad och välkommen. Jag är mycket förtjust i filmer som Boogie Nights, Magnolia och Punch Drunk Love. I The Master ger han sig an ämnet sekter. Filmens sektledare Lancaster Dodd, spelad av Philip Seymour Hoffman, har liknats med scientologins skapare L. Ron Hubbard. Även om Anderson mig veterligen aldrig officiellt bekräftat detta så är parallellen uppenbar. Vi får följa den plågade krigsveteranen Freddie Quell (Joaquin Phoenix) som charmeras av Dodd.  Det här låter ju som ett helt kanonspännande upplägg. Tyvärr så blev jag rätt besviken. Trots att filmen är välgjord och skådespelarna skäms verkligen inte för sig. Men jag tycker inte att filmen har någon stark och engagerande berättelse, utan känns istället ganska oengagerad. Ramhandlingen i all ära, men det är ändå för tunt och lite meningslöst. Jag hoppas att Paul Thomas Anderson slutar tro på myten om sig själv och anstränger sig lite hårdare nästa gång. För han har kapaciteten och förmågan att göra riktigt bra filmer. 

Betyg: 5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar